רשלנות רפואית בטיפולי שיניים

רשלנות רפואית בטיפולי שיניים

"מי שהיה צריך לעדכן אתכם על נסיגת החניכיים היה האורתודנט, רשלנות רפואית ממדרגה ראשונה לשים 'קוביות' במצב כזה", אמרתי לאיש השבור שישב מולי.

הוא הוא אבא.

אבא שבבת אחת נפלו עליו השמיים.

בן השבע עשרה שלו ניגש לעשות יישור שיניים. האורתודנט שם את כל הנדרש ועכשיו, כמה חודשים לאחר מכן, הפלטה נפלה, והרבה יותר גרוע ממנה – השיניים של הבן שלו החלו נושרות. שיניים! קבועות! נושרות!

הבהלה הייתה עצומה. ההורים מיהרו אל רופא מומחה וזה הפנה אותם למומחה לחניכיים, שם קיבלו אבחנה ברורה – יש לילד נסיגת חניכיים חזקה מאוד. אסור היה לשים עליה פלטה, אסור בכל מחיר.

"לא רק שהוא הרכיב יישור שיניים במצב אסור הוא גם לא הפנה אתכם למומחה חניכיים כנדרש", אמרתי ופתחתי את התיק.

זאת לא הייתה תביעה של יום, אבל היא הייתה לגמרי בטוחה. בסופה ישלם הביטוח של האורתודנט הכושל את מלוא הפיצויים שיאפשרו לנער בעזרת ה' לשקם את פיו ולהשיג את השתלים הטובים ביותר שניתן.

 

רשלנות רפואית בטיפולי שיניים

הרשלנות השכיחה ביותר בטיפולי שיניים הינה רשלנות בהרכבת שתלים. רוב האנשים אינם יודעים אבל לפני שמשתילים שתל יש לבצע למטופל צילום CT ולא רק צילום פנורמי. צילום CT מאפשר לרופא לראות את החניך בתלת מימד ולהתאים את אורך השתל כך שלא יגיע חלילה למקום בו עוברים עצבים או סינוסים. צילום הCT הוא זה שמאפשר לרופא גם לקבוע את מקום החיבור המתאים ביותר לשתל כדי שלא יפגע בשום עצב פנימי. בהיעדר צילום CT, שתל בלסת העליונה עלול לחדור לסינוס ולגרום לכאבי ראש כרוניים ושתל בלסת התחתונה עלול לפגוע בעצבים ולהביא לקשיים בתזוזת הלסת חלילה.

מלבד זאת, שתל אמור להחזיק עשר שנים לכל הפחות. שתל שנפל לפני הזמן כמו גם שתל שלא הורכב טוב ואינו יציב על מקומו, שתל שהורכב עקום, שתל לא הותאם למבנה הפה, שתל שיצר בעיה אסטטית או מעשית (הקשה על האכילה וכו') ולא טופל על ידי הרופא מהווה עליה לתביעה משפטית. 

מלבד רשלנויות בשתלים ישנם רשלנויות שכיחות נוספות בטיפולי שיניים. כך למשל, קיים היום טיפול אסטטי של ציפוי השיניים בכתרים על מנת להקנות להם מראה לבן ויפה. רופא שהשתמש בחומר לא איכותי או מזיק חלילה, ולמטופל נגרם נזק מהווה עילה לתביעה. 

גם סתימה שנעשתה בצורה רשלנית והביאה בסופו של דבר לעקירת שן קבועה מהווה עילה לתביעה, ולצידה כל עקירה של שן בריאה (ושן עם סתימה עונה להגדרת שן בריאה) ללא סיבה מוצדקת הינה רשלנות.

רשלנות רפואית הקשורה לדיווח  ניתן למצוא כאשר רופא שיניים או שיננית לא דיווחו למטופל על נסיגת חניכיים. איתור נסיגת חניכיים הינו מתפקידם המובהק של הרופא או השיננית ובמידה והיה ניתן לאתר את הנסיגה והרופא לא עשה זאת הוא התרשל במלאכתו. חשוב לדעת, גם במידה שהגעתם אל הרופא, השיננית או האורתודנט על מנת לקבל טיפול אחר לגמרי, החובה לאתר נסיגת חניכיים ולדווח עליה מוטלת עליהם.

 

האם ניתן לקבל טיפ או שניים למניעת רשלנויות בטיפולי שיניים?

  1. הקפידו על צילום CT בעת הרכבת שתל.
  2. הקפידו לשאול את רופא השיניים בכל ביקור האם קיימת התחלה של נסיגת חניכיים.
  3. לעולם אין לעקור שן בריאה.

 

האם ישנן נקודות חשובות שצריך לדעת בקשר לרשלנויות בטיפולי שיניים?

  1. תביעות בגין סתימות לא טובות שהביאו לעקירה, או עקירה של שן בריאה וכו' שייכים אך ורק בשיניים קבועות, פגיעה קלה בשיניים חלביות אינה מהווה עילה לתביעה (מובן שאם רופא גרם נזק נרחב בפה, גם שיניים חלביות תהוונה עילה לתביעה).
  2. גם במידה והמרפאה פשטה רגל ניתן להגיש תביעה בגין רשלנויות רפואיות. התביעה מוגשת לחברת הביטוח וזו חייבת להתייחס אליה גם אם המרפאה כבר איננה. בדרך כלל כאשר מרפאה פושטת רגל לא יוענק למטופל תיקון לטיפול כושל וחשוב לדעת שלא להרים ידיים. ניתן לתקן את הטעון טיפול במקום אחר ולהגיש תביעה על כך לביטוח.

 

מה צריך לעשות כדי לגשת לתביעה?

להשיג צילומי שיניים, בלי הצילומים שנערכו לפני הטיפול או במהלכו אי אפשר להוכיח את הנזק. במידה ורופא השיניים אינו מוכן להעביר את הצילומים עורך הדין יפנה לבית המשפט ויבקש להוציא צו שיורה לרופא להעביר את הצילומים.

 

מהי המומחיות המיוחדת שכדאי לחפש אצל עורכי דין המתמחים בתיקי רשלנות רפואית?

קודם כל חשוב לוודא כי לעורכת הדין ישנה התמחות ספציפית בענייני רשלנות רפואית. מעבר לזה, למשרד של עורכת הדין דקלה ואנונו ישנה מעלה מיוחדת. עו"ד ואנונו עבדה בעבר בצידם של הפוגעים. היא עבדה בחברות הביטוח של הרופאים ולמדה בדיוק מהם המחירים שהחברות מוכנות לשלם על כל פגיעה, בעזרת אילו טענות הם מנסות למוטט אותה ומהי צורת הפעולה של החברה. לכן, כיום, כאשר מגיע לקוח למשרדה, יחד עם שמיעת התיק היא כבר 'שומעת' מה יטען הצד השני ויודעת להשיג חוות דעת ולהיערך מראש לכל הטענות. 

"אני יודעת מה יגיד הצד השני ומכוונת את התביעה בהתאם, כמו כן אני יודעת מהם הסכומים המתאימים לכל פגיעה ולא נותנת ללקוחות שלי להסתפק בפחות. אילו, תסכימו איתי, החלקים החשובים ביותר בתביעה".

 

מאמר מאת משפחה \ צ. גולן

שתף עם אחרים

"מי שהיה צריך לעדכן אתכם על נסיגת החניכיים היה האורתודנט, רשלנות רפואית ממדרגה ראשונה לשים 'קוביות' במצב כזה", אמרתי לאיש השבור שישב מולי.

הוא הוא אבא.

אבא שבבת אחת נפלו עליו השמיים.

בן השבע עשרה שלו ניגש לעשות יישור שיניים. האורתודנט שם את כל הנדרש ועכשיו, כמה חודשים לאחר מכן, הפלטה נפלה, והרבה יותר גרוע ממנה – השיניים של הבן שלו החלו נושרות. שיניים! קבועות! נושרות!

הבהלה הייתה עצומה. ההורים מיהרו אל רופא מומחה וזה הפנה אותם למומחה לחניכיים, שם קיבלו אבחנה ברורה – יש לילד נסיגת חניכיים חזקה מאוד. אסור היה לשים עליה פלטה, אסור בכל מחיר.

"לא רק שהוא הרכיב יישור שיניים במצב אסור הוא גם לא הפנה אתכם למומחה חניכיים כנדרש", אמרתי ופתחתי את התיק.

זאת לא הייתה תביעה של יום, אבל היא הייתה לגמרי בטוחה. בסופה ישלם הביטוח של האורתודנט הכושל את מלוא הפיצויים שיאפשרו לנער בעזרת ה' לשקם את פיו ולהשיג את השתלים הטובים ביותר שניתן.

 

רשלנות רפואית בטיפולי שיניים

הרשלנות השכיחה ביותר בטיפולי שיניים הינה רשלנות בהרכבת שתלים. רוב האנשים אינם יודעים אבל לפני שמשתילים שתל יש לבצע למטופל צילום CT ולא רק צילום פנורמי. צילום CT מאפשר לרופא לראות את החניך בתלת מימד ולהתאים את אורך השתל כך שלא יגיע חלילה למקום בו עוברים עצבים או סינוסים. צילום הCT הוא זה שמאפשר לרופא גם לקבוע את מקום החיבור המתאים ביותר לשתל כדי שלא יפגע בשום עצב פנימי. בהיעדר צילום CT, שתל בלסת העליונה עלול לחדור לסינוס ולגרום לכאבי ראש כרוניים ושתל בלסת התחתונה עלול לפגוע בעצבים ולהביא לקשיים בתזוזת הלסת חלילה.

מלבד זאת, שתל אמור להחזיק עשר שנים לכל הפחות. שתל שנפל לפני הזמן כמו גם שתל שלא הורכב טוב ואינו יציב על מקומו, שתל שהורכב עקום, שתל לא הותאם למבנה הפה, שתל שיצר בעיה אסטטית או מעשית (הקשה על האכילה וכו') ולא טופל על ידי הרופא מהווה עליה לתביעה משפטית. 

מלבד רשלנויות בשתלים ישנם רשלנויות שכיחות נוספות בטיפולי שיניים. כך למשל, קיים היום טיפול אסטטי של ציפוי השיניים בכתרים על מנת להקנות להם מראה לבן ויפה. רופא שהשתמש בחומר לא איכותי או מזיק חלילה, ולמטופל נגרם נזק מהווה עילה לתביעה. 

גם סתימה שנעשתה בצורה רשלנית והביאה בסופו של דבר לעקירת שן קבועה מהווה עילה לתביעה, ולצידה כל עקירה של שן בריאה (ושן עם סתימה עונה להגדרת שן בריאה) ללא סיבה מוצדקת הינה רשלנות.

רשלנות רפואית הקשורה לדיווח  ניתן למצוא כאשר רופא שיניים או שיננית לא דיווחו למטופל על נסיגת חניכיים. איתור נסיגת חניכיים הינו מתפקידם המובהק של הרופא או השיננית ובמידה והיה ניתן לאתר את הנסיגה והרופא לא עשה זאת הוא התרשל במלאכתו. חשוב לדעת, גם במידה שהגעתם אל הרופא, השיננית או האורתודנט על מנת לקבל טיפול אחר לגמרי, החובה לאתר נסיגת חניכיים ולדווח עליה מוטלת עליהם.

 

האם ניתן לקבל טיפ או שניים למניעת רשלנויות בטיפולי שיניים?

  1. הקפידו על צילום CT בעת הרכבת שתל.
  2. הקפידו לשאול את רופא השיניים בכל ביקור האם קיימת התחלה של נסיגת חניכיים.
  3. לעולם אין לעקור שן בריאה.

 

האם ישנן נקודות חשובות שצריך לדעת בקשר לרשלנויות בטיפולי שיניים?

  1. תביעות בגין סתימות לא טובות שהביאו לעקירה, או עקירה של שן בריאה וכו' שייכים אך ורק בשיניים קבועות, פגיעה קלה בשיניים חלביות אינה מהווה עילה לתביעה (מובן שאם רופא גרם נזק נרחב בפה, גם שיניים חלביות תהוונה עילה לתביעה).
  2. גם במידה והמרפאה פשטה רגל ניתן להגיש תביעה בגין רשלנויות רפואיות. התביעה מוגשת לחברת הביטוח וזו חייבת להתייחס אליה גם אם המרפאה כבר איננה. בדרך כלל כאשר מרפאה פושטת רגל לא יוענק למטופל תיקון לטיפול כושל וחשוב לדעת שלא להרים ידיים. ניתן לתקן את הטעון טיפול במקום אחר ולהגיש תביעה על כך לביטוח.

 

מה צריך לעשות כדי לגשת לתביעה?

להשיג צילומי שיניים, בלי הצילומים שנערכו לפני הטיפול או במהלכו אי אפשר להוכיח את הנזק. במידה ורופא השיניים אינו מוכן להעביר את הצילומים עורך הדין יפנה לבית המשפט ויבקש להוציא צו שיורה לרופא להעביר את הצילומים.

 

מהי המומחיות המיוחדת שכדאי לחפש אצל עורכי דין המתמחים בתיקי רשלנות רפואית?

קודם כל חשוב לוודא כי לעורכת הדין ישנה התמחות ספציפית בענייני רשלנות רפואית. מעבר לזה, למשרד של עורכת הדין דקלה ואנונו ישנה מעלה מיוחדת. עו"ד ואנונו עבדה בעבר בצידם של הפוגעים. היא עבדה בחברות הביטוח של הרופאים ולמדה בדיוק מהם המחירים שהחברות מוכנות לשלם על כל פגיעה, בעזרת אילו טענות הם מנסות למוטט אותה ומהי צורת הפעולה של החברה. לכן, כיום, כאשר מגיע לקוח למשרדה, יחד עם שמיעת התיק היא כבר 'שומעת' מה יטען הצד השני ויודעת להשיג חוות דעת ולהיערך מראש לכל הטענות. 

"אני יודעת מה יגיד הצד השני ומכוונת את התביעה בהתאם, כמו כן אני יודעת מהם הסכומים המתאימים לכל פגיעה ולא נותנת ללקוחות שלי להסתפק בפחות. אילו, תסכימו איתי, החלקים החשובים ביותר בתביעה".

 

דילוג לתוכן